Teimme maanantaina 2.9.19 retken Nuuksion luonnonsuojelualueelle. Retki alkoi koululta, ja sitten siirryimme julkisilla kulkuneuvoilla Nuuksioon. Siellä lähdimme suoraan metsään Petteri Holopaisen perässä. Päivä oli kaunis ja aurinkoinen, joten vesipullo oli hyvä olla mukana, ja se tyhjeni retken aikana melkein kokonaan.

1E26C343-1474-469B-86F6-5407BEB5DA8B

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli silokalliot, joilla levähdimme hetken. Emmi kuvaili, kuinka jääkauden jäämassa oli saanut kallioista niin sileät, ja kallion naarmujäljet olivat tulleet jäämassan mukana raahautuneista kivistä. Sitten jatkoimme taas matkaa polkuja pitkin syvemmälle metsään. Matkanteko sujui hyvin, ja luontokuvia tuli napattua paljon kauniista metsästä.

Ensimmäinen määränpäämme oli Orajärvi, ja siellä meillä oli pari metsässä selviytymiseen liittyvää rastia ryhmissä. Ensimmäisellä rastilla piti kuuden hengen ryhmissä tehdä ihmisen painon kestävät paarit parista pitkästä kepistä ja takeista. Ryhmätyöskentelyn tuloksena saimme kestävät paarit tehtyä ja pääsimme siirtymään seuraavalle rastille.

5F42963E-6C9B-4F11-8A94-E6FA9FF76ED0

Toinen rasti oli nyrjähtäneen nilkan ensiavun antamisen harjoittelua. Käytimme kolmen K-kirjaimen tekniikkaa eli kylmä, koho ja kompressio. Toisenkin rastin selvitettyämme pääsimme nauttimaan kauniista järvimaisemasta ja syömään eväitä. Kun kaikki ryhmät olivat suorittaneet rastit, opettajat sytyttivät nuotion, ja me pääsimme grillaamaan makkaraa. Vietimme myös vähän vapaa-aikaa Orajärven kauniissa maastossa. Osa kalasti omilla välineillään, ja muutkin saivat halutessaan kokeilla Petterin virvelillä kalastamista. Ehdimme myös kuvata hieman kasveja kasviota varten ja tehdä hienoja kasvomaalauksia käyttäen mustikkaa maalina. Kuvasimme vielä vähän luontoa Orajärvellä ja sitten jatkoimme matkaa Ruuhijärvelle.

371FB224-58D9-4C97-86B7-A5C97AC098E9

Ruuhijärvellä osa kalasti ja osa kahlasi. Veteen uskaltautui seitsemän oppilasta ja muutama rohkea meni jopa uimaan vaatteet päällä. Vesi oli jo vähä vilpoista, mutta ihan virkistävää. Tämän jälkeen oli “kolmas rasti”, jossa piti ottaa kompassisuunta Ruuhijärveltä Haltian luontokeskukselle levykompassin ja A3-kokoisen Nuuksion kartan avulla. Sen jälkeen lähdimme kävelemään Haltian luontokeskusta kohti Petteri Holopaisen johdolla. Kävelimme aluksi noin 15 minuuttia ja sitten huomasimme, että olimme vähän väärällä polulla tai olimme hiukan eksyneet reitistä. Onneksi opettajamme käyttivät palvelua nimeltä “Retkikartat”, ja sen avulla pääsimme takaisin oikealle polulle. Sen jälkeen kävelimme pieniä polkuja pitkin kohti Haltiaa, jossa viimeiset jotka eivät vielä olleet ottanut omaa luontokuvaa ottivat sen vasta takaisintulomatkalla. Kävelimme viimeiset kilometrit hiekkatietä pitkin.

Haltian luontokeskuksessa osa meistä kävi ostoksilla kahvilassa, sillä meillä oli aikaa ennen kuin bussimme lähti takaisin kohti koulua. Kun kaikki olivat valmiita, menimme ulos odottamaan bussia. Bussia odotellessamme otimme vielä yhteiskuvan Haltian edessä. Kun bussimme tuli, hyppäsimme kyytiin ja aloimme matkata kohti koulua. Olimme matkanneet jonkin aikaa kunnes bussimme pysähtyi eräälle pysäkille. Bussin kuljettaja tuli kertomaan, että bussimme hajosi ja meidän täytyi nousta pois kyydistä. Hän kertoi, että seuraava bussi on jo tulossa, joten emme joutuneet odottamaan bussia kauaa. Kun bussi tuli hyppäsimme taas kyytiin. Tällä kertaa pääsimme onneksi ihan koululle asti ja sitten pääsimmekin jo koulusta.